UNDERVISNING I MANUELT-/AUTOMATGEAR. FORDELE/ULEMPER:

Tages kørekortet udelukkende i bil med manuelt gear, er det tilladt også at køre bil med automatgear efterfølgende - uden begrænsninger og koder i kørekortet.

HER I KØRESKOLEN TILBYDES KUN UNDERVISNING I MANUELT GEAR.

I noget tid, har det været tilladt at tage kørekort i bil udelukkende med automatgear. Det giver en kode 78 i kørekortet.

Hvad er kode 78?

Med kode 78 i sit kørekort, er førerretten begrænset udelukkende til køretøjer med automatgear.

Ønskes kode 78 ophævet, så kørsel i bil med manuelt gear også er tilladt, skal der gennemføres en ny praktisk køreprøve i et køretøj med manuelt gear.

Der er ikke et krav om køretimer i et køretøj med manuelt gear forud for den praktiske prøve, ligesom man ikke mister sin førerret til kode 78, hvis prøven ikke bestås.

Pr. 1.7.2024 kom der nye regler mht. kørsel med manuelt/automatgear. Det giver en kode 148 i kørekortet.

Hvad er kode 148?

Kode 148 er en national kode, der giver lov til at køre biler med både automatgear og manuelt gear, selvom  køreprøven er bestået i en bil med automatgear. Denne kode er designet til at give større fleksibilitet, men gælder kun inden for Danmarks grænser.

Hvordan fås kode 148?

For at få kode 148 på dit kørekort skal du:

• Gennemføre mindst 7 lektioner i manuelt gear: Heraf skal 4 lektioner være på manøvrebane, og mindst 3 lektioner skal være på offentlig vej. Dog ikke på motorvej.
  • Dokumentation: Din undervisning skal dokumenteres i en lektionsplan, som skal fremgå af din ansøgning om kørekort.
  • Køreprøve i automatgear: Selvom du tager køreprøven i en bil med automatgear, vil du med kode 148 kunne køre biler med både automatgear og manuelt gear, men kun i Danmark.

Hvad betyder kode 148 i praksis?

Med kode 148 på dit kørekort har du:

• Fleksibilitet: Lov til at køre både automatgear og manuelt gear, men kun i Danmark.
  • Undervisning i begge typer gear: Bevis for, at du har modtaget undervisning i at køre bil med manuelt gear, selvom du tog køreprøven i automatgear.

Kan jeg køre med kode 148 i udlandet?

Nej, kode 148 er en national kode og gælder kun i Danmark. Hvis du skal køre i udlandet, skal du følge reglerne for kode 78, hvilket betyder, at du kun der må køre biler med automatgear.

Hvordan fjernes kode 148?

Hvis du senere ønsker at fjerne kode 148 fra dit kørekort, så du også må køre biler med manuelt gear uden for Danmark, skal du:

• Bestå en praktisk prøve i manuelt gear: Du skal tage en ny praktisk prøve i en bil med manuelt gear for at få fjernet kode 148 og få et kørekort uden begrænsninger.

Kode 78, kode 148 eller ingen begrænsninger?

Valget afhænger af dine behov og fremtidige planer. Her er nogle overvejelser:

• Fordele ved kode 78:
  • Det er lettere at lære at køre bil og bestå en køreprøve i automatgear.
  • Ulemper ved kode 78:
  • Efterfølgende må du overhovedet ikke køre i biler med manuelt gear.
  • Skal bestå en ny køreprøve i bil med manuelt gear, før du må køre manuelt
  • Fordele ved Kode 148:
  • Du får mulighed for at køre biler med både automatgear og manuelt gear, men kun inden for Danmark.
  • Det kan være lettere at bestå køreprøven i en bil med automatgear.
  • Ulemper ved Kode 148:
  • Du skal være sikker på dine evner til at køre manuelt gear med kun 7 lektioner.
  • Du må ikke køre manuelt gear i udlandet med kode 148. Kun i Danmark.
  • Fordele uden begrænsninger:
  • Der er ingen koder og ingen begrænsninger uanset for hvor i verden du kører, om du kører manuelt eller automatgear.
  • Ulemper uden begrænsninger: Det kan måske koste et par køretimer ekstra at lære manuelt gear.

BEMÆRK. KØRESKOLEN TILBYDER KUN UNDERVISNING I MANUELT GEAR.

Link til lovkrav til køreprøven:

Link så du kan se hvordan de nye digitale teoriprøver foregår: